Ustawodawca europejski postanowił zająć się tematem tzw. promocji, które w niektórych przypadkach niewiele mają wspólnego ze znaczeniem tego słowa.
Celem jest wyeliminowanie sytuacji, kiedy sprzedawca manipuluje opustami na towary, gdzie w rzeczywistości konsument jest wprowadzany w błąd co do rzeczywistej wartości opustu (a zdarzają się przypadki, iż sam opust był fikcyjny).
01 stycznia 2023 została zaimplementowana do polskiego porządku prawnego Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z dnia 27 listopada 2019 r. zmieniająca dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/6/WE, 2005/29/WE oraz 2011/83/UE w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta) zwana dyrektywą Omnibus (akty prawne w formie dyrektywy wymagają implementacji do krajowego porządku prawnego nie są stosowane wprost).
Zmianie ulegała ustawa z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 178).
Modyfikacji uległy przepisy dotyczące wskazywania cen w sklepach (wszystkich rodzajów sklepów, łącznie z działającymi w Internecie).
Zgodnie aktualnym stanem prawnym tj. art. 4 ust. 2 w/w ustawy w przypadku opustu na dany towaru lub usługę konieczne jest podanie ceny jaka obowiązywała w okresie 30 dni poprzedzającym zmianę (wyjątkiem jest sytuacja, gdy dany towar lub usługa był oferowany w terminie, krótszym niż 30 dni).
Jak to będzie wyglądało w praktyce?
Na towarach powinny pojawić się 3 ceny.
Cena po opuście, cena przed opustem oraz cena jaka obowiązywała 30 dni przed dokonaniem opustu.
Czy te zmiany wystarczą? Najbliższe miesiące zapewne dadzą odpowiedź na to pytanie, jednakże zmiana jest na pewno krokiem w dobrym kierunku.