Znaczna część polskiego społeczeństwa nie korzysta z form porozumiewania się elektronicznego z organami administracji, sądami a nawet przedsiębiorcami itp.
Sytuacja z zamieszaniem wokół wyborów pokazuje, iż nasz kraj nie jest do końca przygotowany na dobę cyfryzacji (niektóre kraje wprowadziły możliwość głosowania elektronicznego dekadę temu).
W luty 2020 Rada Ministrów skierowała do parlamentu ustawę o doręczeniach elektronicznych.
Ta ustawa jest krytykowana przez wielu prawników ze względu na zapisy tzw. przesyłki hybrydowej, które ich zdaniem naruszają tajemnicę związaną z wykonywaniem zawodów prawniczych. O tym wspomnimy w innej wiadomości.
Natomiast skupmy się na pozytywnych aspektach.
Przepisy tej ustawy umożliwią, a nawet nakażą dostarczenie korespondencji, która dzisiaj dociera wyłączenia w wersji papierowej na specjalne skrzynki elektroniczne. To dobry krok naprzód. Oczywiście ustawa wprowadza kategorię spraw, gdzie nadal dokumenty będą musiały być dostarczane w formie papierowej.
Posłużymy się przykładem z naszego podwórka. Wiele pism, które wysyła do nas sąd są czynnościami o charakterze technicznym i generalnie w ogóle nie musiałby być wysyłane w tradycyjnej formie. To oszczędziłoby czas, papier, wykorzystanie sprzętu i było ułatwieniem dla obu stron.
Wedle art. 9 wiele podmiotów będzie miało obowiązek posiadania i odbierania korespondencji w formie elektronicznej (w większości to profesjonalni prawni pełnomocnicy ale pod zapisami punktu 8 i 9, kryją się wszyscy przedsiębiorcy, tym samym grupa podmiotów obowiązanych jest dość szeroka).
1) adwokat wykonujący zawód;
2) radca prawny wykonujący zawód;
3) doradca podatkowy wykonujący zawód;
4) doradca restrukturyzacyjny wykonujący zawód;
5) rzecznik patentowy wykonujący zawód;
6) notariusz wykonujący zawód;
7) radca Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej wykonujący czynności służbowe;
8) podmiot niepubliczny wpisany do rejestru, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 1500, 1655 i 1798);
9) podmiot niepubliczny wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, o której mowa w art. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2019 r. poz. 1291, 1495 i 1649).