Jak to bywa często w naszym ustawodawstwie, używane są pojęcia nieostre, które mogą sprawiać trudności interpretacyjne. W ramach interpretacji indywidualnej można uzyskać od administracji skarbowej odpowiedź, jaki rodzaj kosztów może zostać ujęty, jako służący do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodu. Ale jest to czasochłonne i kosztowne.
W takim razie, jakie koszty można uznać jako niezbędne i w dalszej kolejności mogą być wprowadzone do ksiąg podatkowych?
Moim zdaniem takimi kosztami są poniesione na poczet zobowiązań, które w istocie prowadzą do zachowania określonych uprawnień zawodowych. W szczególności dotyczy to osób, które przynależą do różnego rodzaju samorządów zawodowych: prawnicy, lekarze, aptekarze, architekci itp. Tym samym koszty związane ze składkami wynikającymi z przynależności do tychże samorządów, czy też koszty związane z obowiązkowymi szkoleniami podnoszącymi kwalifikacje zawodowe. Dla przykładu radcowie prawni mają obowiązek zgromadzić 30 punktów szkoleniowych w trzy letnim okresie.
Do takich kosztów zaliczyć też trzeba obowiązkowe ubezpieczenia.
Cześć specjalistów od prawa podatkowego zalicza również inne koszty związane z zawieszoną działalnością gospodarczą, jako możliwe do uwzględnienia w księgach podatkowych. Do takich kosztów zaliczane są koszty związane z zawartymi umowami telekomunikacyjnymi, które muszą zachować swoją ciągłość. Dodać należy, iż taki koszt może z łatwością być uznany jako służący zabezpieczeniu czy zachowania przychodu. Ponadto uznaje się, iż pewne środki trwałe związane z działalnością np. toga prawnicza, kitel lekarski również może zostać nabyty w trakcie trwania zawieszenia. Jednakże trzeba zwrócić uwagę, iż taka interpretacja, wskazana w ostatnim akapicie, może być zakwestionowana przez organy administracji skarbowej.
Autor: Radca prawny Maciej Osiewacz